Mindful eten (2)

in Mindfulness
Mindful eten (2)

Vandaag een post met een klassieke oefening: het mindful eten van een rozijntje. Voor wie hem nog nooit heeft gedaan, of voor wie het opnieuw wil ervaren. Elke ervaring is ten slotte anders - nieuw. Wie weet wat je vandaag opvalt als je mindful een rozijntje eet? Het is een redelijk bekende oefening, maar ik beschrijf hem hier toch, omdat hij je zo goed kan helpen ontdekken wat mindful eten is en wat het met je doet.

Men neme één rozijntje.
Stap 1: Vasthouden
- Pak de rozijn en houd die in je handpalm of tussen duim en wijsvinger.
- Concentreer je erop, verbeeld je dat je net van Mars komt en zoiets nog nooit van je leven hebt gezien.

Stap 2: Kijken
- Neem de tijd om hem echt te zien; bekijk hem zorgvuldig en aandachtig.
- Laat je ogen elk deeltje ervan verkennen, de deeltjes waarop het licht valt, de donkere holten, de plooitjes en ribbeltjes, de asymmetrische en bijzondere facetten.

Stap 3: Voelen
- Draai hem tussen je vingers rond, ga na hoe hij aanvoelt, eventueel met je ogen dicht als je daardoor meer voelt.
- Voel ook eens met je lippen, je lippen zijn een heel gevoelig tastorgaan.

Stap 4: Ruiken
- Houd hem onder je neus en neem met elke ademteug in je op wat je allemaal ruikt; let daarbij op wat er mogelijk voor boeiends in je mond of maag gebeurt.

Stap 5: Plaatsen
- Breng de rozijn nu langzaam naar je lippen en merk daarbij op dat je hand en arm exact weten hoe en waar ze hem moeten plaatsen. Plaats de rozijn voorzichtig in je mond – niet kauwen – en merk op hoe hij in de mond komt. Neem enkele ogenblikken om de gewaarwordingen te onderzoeken van het feit dat je hem in je mond hebt; verken hem met je tong.

Stap 6: Proeven
- Als je zover bent, maak je dan op om te gaan kauwen; merk op hoe en waar hij moet zijn voor het kauwen.
- Bijt dan heel bewust een of twee keer en merk op wat daarna gebeurt; ervaar elk golfje smaak dat loskomt terwijl je aan het kauwen bent.
- Slik hem nog niet door, maar let op de pure gewaarwordingen van smaak en textuur in je mond en hoe die veranderen, moment voor moment, en let op veranderingen in het object zelf.

Stap 7: Doorslikken
- Als je eraan toe bent om hem door te slikken, kijk dan of je het voornemen om hem door te slikken kunt bespeuren zodra dat opkomt, zodat je zelfs dat bewust ervaart voordat je de rozijn daadwerkelijk doorslikt.

Stap 8: Volgen
- Ga ten slotte na of je datgene wat ervan over is naar je maag kunt voelen glijden, en hoe je lichaam als geheel aanvoelt na deze oefening in bewust eten.

En? Wat heb je ervaren? Ik hoor het graag!

Nieuwe reactie plaatsen

Naam
E-mail
Bericht

Je e-mailadres zal nooit worden gepubliceerd.