Slow - adempauze

in Mindfulness
Slow - adempauze

Vandaag wil ik een simpele oefening met jullie delen, die je altijd en overal kunt toepassen. Hij kost maar drie minuten en kan je helpen om tot jezelf te komen. Het is fijn voor je iets spannends gaat doen, of juist nadat je iets spannends of inspannends hebt gedaan. Het is lekker om te doen als je aan het eind van de middag je energie nog even wilt oppeppen om de laatste loodjes van de dag door te komen. Je kunt hem toepassen voor een moeilijk gesprek, of misschien juist erna, om je gemoederen tot rust te laten komen.
Je kunt de stappen makkelijk onthouden door het woord SLOW in gedachten te houden: Stoppen - Landen - Observeren - Wijs weer verder.

Minuut 1
Stoppen
Begin deze oefening door bewust je houding aan te nemen. Je zit of staat rechtop en laat wat je aan het doen bent voor wat het is. Richt dan je aandacht op al je ervaringen van dit moment: merk op welke gedachten er zijn of welke taken er door je hoofd spelen, hoe je stemming is en wat je in je lichaam voelt.

Minuut 2
Landen
Verplaats je aandacht naar je adem, en volg het komen en gaan van je adem. Voel hoe de adem in en uit je lichaam stroomt. Je hoeft er niets aan te veranderen, neem het maar waar. Steeds als er een gedachte opkomt, laat je hem gaan en richt je je weer op je adem.

Minuut 3
Observeren
Breid je aandacht nu uit naar heel je lichaam. Als je moeheid of spanningen opmerkt, laat die er gewoon zijn. Je kunt er met elke inademing naar toe ademen, en bij elke uitademing weer vandaan. Stel je helemaal open voor wat er is, prettig of onprettig, en zeg tegen jezelf: “Laat het er maar zijn.”

Daarna
Wijs weer verder
De drie-minuten ademruimte is nu afgelopen. Neem deze houding van aandacht en de wijsheid van je ervaring nu mee naar het volgende wat je gaat doen.

Denk je dat je door de dag heen meer ontspanning kunt gebruiken? Gun jezelf dan regelmatig tijd voor een nieuwe ademruimte. Je zou bijvoorbeeld een periode elke dag een paar keer je wekker kunnen zetten om de ademruimte toe te passen. Zo kun je mindfulness in je dagelijks leven brengen.

Nieuwe reactie plaatsen

Naam
E-mail
Bericht

Je e-mailadres zal nooit worden gepubliceerd.