De 5 Tibetanen

in Yoga
De 5 Tibetanen

De 5 Tibetanen zijn 5 oefeningen die je dagelijks kunt doen om jong te blijven en je energiek te voelen. Door het beoefenen van de 5 Tibetanen leer je je beter te ontspannen en ontwikkel je kracht. Er wordt beweerd dat als je ze dagelijks 21x doet je er tot 25 jaar jonger uit gaat zien. Grijze haren, rimpels en andere ouderdomskwaaltjes zouden dan zelfs kunnen verdwijnen. Dat lijkt mij persoonlijk overdreven, maar ongetwijfeld blijf je er fit bij als je deze oefeningen dagelijks uitvoert.

De oefeningen vonden hun oorsprong ruim 2500 jaar geleden in een klooster, gelegen in het Himalayagebergte. Daar woonden Tibetaanse monniken, zij zijn de grondleggers van de 5 oefeningen. De monniken waren op zoek naar een manier om krachtig te blijven, gezond te zijn en zich energiek te voelen. Zij ontwikkelden doormiddel van 6 yoga oefeningen een manier om de energie optimaal door je lichaam te laten stromen. Voor mannen zijn er namelijk 6 oefeningen, waarbij de zesde oefening speciaal is gericht op monniken die in kloosters leefden en hun seksuele driften moesten beteugelen.

Het dagelijks uitvoeren van de 5 Tibetanen heeft veel positieve uitwerkingen op zowel lichaam als geest. De organen, zenuwen, maar ook de klieren worden positief beïnvloed. Je lichaam komt zowel fysiek als mentaal en emotioneel in evenwicht. De oefeningen zijn voor elke leeftijdscategorie geschikt. Je kunt de oefeningen op je eigen niveau uitvoeren, om ervoor te zorgen dat het goed voor je voelt.

Mijn yogadocente heeft de 5 Tibetanen inmiddels vijf jaar geleden aan ons geleerd vlak voor de zomervakantie met de gedachte dat we ze dan in de vakantie konden beoefenen. Ik ben er toen ook mee begonnen om ze uit te voeren en in aantal op te bouwen, maar raakte in verwachting van mijn jongste. Dat heeft ertoe geleid dat ik er weer mee stopte. Laatst vertelde een vriendin mij dat ze deze oefeningen had opgepakt en raakte ik geïnspireerd om dat ook te doen.

Bij de 5 oefeningen is het belangrijk dat je rustig begint en dat je de frequentie langzaam opvoert. Het is niet verstandig het te forceren omdat het op verschillende niveaus doorwerkt in je lichaam. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je elke oefening dagelijks 21x doet, op een vast moment van de dag en in de vaste volgorde. Aangezien het oefeningen zijn die energie opwekken, kun je ze beter in de ochtend dan in de avond uitvoeren.

Als je ermee aan de slag wilt gaan kan ik je adviseren een van onderstaande filmpjes (of allebei) te bekijken. Deze filmpjes duren wat langer, maar dat maakt ze beide uitgebreid genoeg om je goed te kunnen begeleiden. Maryse Moerel geeft meer uitleg over de energetische werking op de chakra's. Ivar Mol geeft van elke oefening een moeilijke en makkelijke variant, daardoor loop je minder snel het risisco jezelf te forceren.

Ikzelf ben inmiddels twee weken aan de slag en doe de oefeningen nu dagelijks 5x. Vooralsnog voelt het prettig en merk ik dat het inderdaad een energiek begin is van de dag. Ik ben benieuwd of ik jullie kan inspireren ook aan de gang te gaan. Ik lees graag jullie bevindingen. Over een poosje zal ik nog eens terugkomen op dit onderwerp, dan laat ik jullie weten of mijn haren al minder grijs worden ;-)

Nieuwe reactie plaatsen

Naam
E-mail
Bericht

Je e-mailadres zal nooit worden gepubliceerd.